Uzyskanie pozwolenia
Przepisy, które mówią o zezwoleniu na wycinkę drzew i krzewów zmieniają się dynamicznie. W związku z tym, pragniemy przyblizyć Państwu kiedy i gdzie o takie zezwolenie trzeba się ubiegać oraz czy w ogóle trzeba.
Usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego na wniosek posiadacza nieruchomości – za zgodą właściciela tej nieruchomości. O czym mówi nam art. 83 ust. pkt 1) ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2018 r., poz. 1614).
Jeżeli jednak ziemia, na której rosną drzewa lub krzewy należy do nas, dodatkowa zgoda nie będzie potrzeba. Należy jednak pamiętać, że to nie wszystko. Są przypadki, w których musimy zgłosić zamiar usunięcia drzewa odpowiedniemu organowi.
odpowiadamy na pytanie
Kiedy zgłosić zamiar usunięcia?
Czasem pomimo, że drzewo jest nasze, bo rośnie na naszej posesji i nie zamierzamy go sprzedawać
konieczne będzie zgłoszenie zamiaru usunięcia.
Kiedy? Gdy obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm od ziemi przekracza:
- 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
- 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
- 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Zezwolenia nie trzeba natomiast uzyskiwać, gdy chodzi o drzewa lub krzewy, które rosną
na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele
niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, o czym możemy przeczytać
w art. 83f. ust. pkt 3a) ustawy.
Uzyskanie zezwolenia nie jest wymagane też w przypadku roślin, których usunięcie nie będzie
miało związku np. z dalszą sprzedażą, jak np. to odbywa się na prywatnych zalesionych terenach.
Skąd wziąść i co powinno zawierać prawidłowe zgłoszenie zamiaru wycięcia drzewa?
Wzór zgłoszenia można pobrać w urzędzie gminy lub napisać samodzielnie. Powinno ono zawierać:
- imię i nazwisko wnioskodawcy,
- oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte,
- rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
Po dokonaniu zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa urząd powinien wysłać wyznaczoną osobę do oględzin. Urzędnik musi faktycznie ustalić:
1. nazwę gatunku drzewa;
2. obwód pnia ustalonego na wysokości 5 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:
- posiada kilka pni – obwód każdego z tych pni,
- nie posiada pnia – obwód pnia poniżej korony drzewa.
Wypełnienie zgłoszenia
Co potem?
Gdy już złożyliśmy pismo powinniśmy wiedzieć…
oględziny
Urząd powinien wysłać wyznaczoną osobę do oględzin, która musi ustalić:
1. nazwę gatunku drzewa;
2. obwód pnia ustalonego na wysokości 5 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:
- posiada kilka pni – obwód każdego z tych pni,
- nie posiada pnia – obwód pnia poniżej korony drzewa.
sprzeciw
Gmina ma prawo w terminie 14 dni od dnia oględzin wnieść sprzeciw.
Z zasady wójt (burmistrz lub prezydent miasta) wnosi taki sprzeciw.
Gdy zgłoszenie zawiera braki formalne organ w drodze postanowienia wzywa do uzupełnienia ich w terminie 7 dni
otrzymanie pozwolenia
Warto pamiętać o tym, iż przed upływem 14-dniowego terminu organ może wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.
Jeżeli sprzeciw nie zostanie wniesiony, można usunąć drzewo.
Warto wtedy zgłosić się do nas.
Lokalizacja
Kalina-Rędziny 52,
32-200 Miechów
biuro@wycinaniedrzewmiechow.pl
Telefon
+48 515 454 905