Porady

Jak uzyskać pozwolenie na wycinkę drzewa?

Dowiedz się co trzeba zrobić, aby uzyskać pozwolenie na wycięcie drzew.

Uzyskanie pozwolenia

Przepisy, które mówią o zezwoleniu na wycinkę drzew i krzewów zmieniają się dynamicznie. W związku z tym, pragniemy przyblizyć Państwu kiedy i gdzie o takie zezwolenie trzeba się ubiegać oraz czy w ogóle trzeba.

Usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego na wniosek posiadacza nieruchomości – za zgodą właściciela tej nieruchomości. O czym mówi nam art. 83 ust. pkt 1) ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2018 r., poz. 1614).

Jeżeli jednak ziemia, na której rosną drzewa lub krzewy należy do nas, dodatkowa zgoda nie będzie potrzeba. Należy jednak pamiętać, że to nie wszystko. Są przypadki, w których musimy zgłosić zamiar usunięcia drzewa odpowiedniemu organowi.

odpowiadamy na pytanie

Kiedy zgłosić zamiar usunięcia?

 Czasem pomimo, że drzewo jest nasze, bo rośnie na naszej posesji i nie zamierzamy go sprzedawać
konieczne będzie zgłoszenie zamiaru usunięcia.

Kiedy? Gdy obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm od ziemi przekracza:

  • 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
  • 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
  • 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
 

Zezwolenia nie trzeba natomiast uzyskiwać, gdy chodzi o drzewa lub krzewy, które rosną
na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele
niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, o czym możemy przeczytać
w art. 83f. ust. pkt 3a) ustawy.

Uzyskanie zezwolenia nie jest wymagane też w przypadku roślin, których usunięcie nie będzie
miało związku np. z dalszą sprzedażą, jak np. to odbywa się na prywatnych zalesionych terenach.

Skąd wziąść i co powinno zawierać prawidłowe zgłoszenie zamiaru wycięcia drzewa?

Wzór zgłoszenia można pobrać w urzędzie gminy lub napisać samodzielnie. Powinno ono zawierać:

  • imię i nazwisko wnioskodawcy,
  • oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte,
  • rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.

 

Po dokonaniu zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa urząd powinien wysłać wyznaczoną osobę do oględzin. Urzędnik musi faktycznie ustalić:
1. nazwę gatunku drzewa;
2. obwód pnia ustalonego na wysokości 5 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:

  • posiada kilka pni – obwód każdego z tych pni,
  • nie posiada pnia – obwód pnia poniżej korony drzewa.
Gdy zgłoszenie zawiera braki formalne organ w drodze postanowienia wzywa do uzupełnienia ich w terminie 7 dni.

Wypełnienie zgłoszenia

Co potem?

Gdy już złożyliśmy pismo powinniśmy wiedzieć…

oględziny

Urząd powinien wysłać wyznaczoną osobę do oględzin, która musi ustalić:
1. nazwę gatunku drzewa;
2. obwód pnia ustalonego na wysokości 5 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:

  • posiada kilka pni – obwód każdego z tych pni,
  • nie posiada pnia – obwód pnia poniżej korony drzewa.

sprzeciw

Gmina ma prawo w terminie 14 dni od dnia oględzin wnieść sprzeciw. 

Z zasady wójt (burmistrz lub prezydent miasta) wnosi taki sprzeciw.


Gdy zgłoszenie zawiera braki formalne organ w drodze postanowienia wzywa do uzupełnienia ich w terminie 7 dni

otrzymanie pozwolenia

Warto pamiętać o tym, iż przed upływem 14-dniowego terminu organ może wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.


Jeżeli sprzeciw nie zostanie wniesiony, można usunąć drzewo.

Warto wtedy zgłosić się do nas.

Lokalizacja

Kalina-Rędziny 52,
32-200 Miechów

E-mail

biuro@wycinaniedrzewmiechow.pl

Telefon

+48 515 454 905

Znajdziesz nas na fb